Ervaring: 10 kilo afvallen door alleen maar gezonde voeding

Dieet na dieet volgen en niet in staat blijken te zijn om af te vallen. Het overkwam de broers uit Amersfoort meerdere malen, voordat ze begonnen aan hun uitdaging om 20 kilo te verliezen (10 kilo per persoon).

Weight Watchers, Dukan, South Beach… De lijst aan diëten is eindeloos. Maar uiteindelijk was het geen dieet dat hen hielp bij het afvallen. Het bleek een kwestie te zijn van gezonde voeding.

 

Gezonder eten en drinken

In principe is het logisch dat gezonde voeding helpt bij het afvallen. Want wie gezond eet en drinkt zal niet aankomen, geen vetmassa meer aanmaken dat niet verbrand kan worden. Een gezond lichaam functioneert optimaal. Ook als het aan komt op het verbranden van  vet.

Gezonde recepten helpen echt afvallenMaar de definitie van gezonde eten en drinken is niet voor iedereen even duidelijk. Maar al te vaak lees of hoor je dat mensen gezond zeggen te eten met elke ochtend vier sneetjes brood, ’s middags twee sneetjes brood en ’s avonds aardappels met groenten, rijst met groenten of pasta met groenten.

Ten onrechte denken die mensen dat ze gezond eten en drinken. De broers weten intussen wel beter.

 

Koolhydraatarm is echt gezond

Gezonde recepten zijn koolhydraatarm. Dat betekent dat het in die gerechten ontbreekt aan enkelvoudige (dikmakende) koolhydraten. Het zijn de koolhydraten die je doorgaans treft in aardappels, pasta en rijst. En in brood. Heel ongezond dus om juist die voedingsmiddelen als uitgangspunt te nemen voor een gezonde eetstijl!

Het was voor de broers dan ook een eye opener toen bleek dat ze het beiden al jaren verkeerd aanpakten. Moeilijk om vervolgens de overstap te maken, want hun hele eet- en drinkpatroon moest overhoop: van sapjes bij het ontbijt naar water en thee, van aardappels naar omeletten en meer groenten en van rijst en pasta naar alternatieven die lang niet allemaal even lekker waren!

 

Gezonde recepten op basis van…

Maar als je nu gezond eet en drinkt, op welke basis eet je dan? Gezonde recepten worden doorgaans gemaakt op basis van de Schijf van 5, waarbij er veel ruimte is voor vlees en vis, groenten en fruit. Deze kun je aanvullen met noten en zaden.

Gezonde recepten bevatten geen toegevoegde suikers. Ze zijn dus niet rijk aan sausjes en dressings, maar puur natuur. Eventueel in smaak variëren kan door het toevoegen van meer groenten, maar ook kruiden kunnen – tot op bepaalde hoogte – een toevoeging en verrijking zijn voor een lekkere, gezonde maaltijd.

Je snapt dat het moeite kost om een alternatief te vinden voor de aardappel. Eigenlijk hoef je geen alternatief te zoeken, maar gewoon meer groenten te bereiden. Je prakt de groente vervolgens nergens meer doorheen (en inderdaad, ook de stamppot waar vooral Harre gek op was mocht niet meer) en eet die gewoon rechtstreeks van het bord.

 

Het resultaat

Misschien was het even afzien, was het even moeilijk, maar het resultaat mag er zijn. 20 kilo afvallen in een maand tijd (voor beiden broers dan 10 kilo, natuurlijk) was teveel van het goede. Maar met deze gezonde recepten haalden zij het wel om per week 1 tot 2 kilo aan overtollig vet te verbranden. Het is dan ook zeker een belangrijke bijdrage geweest aan het afvallen.

Wanneer ze er naast ook nog meer hadden gesport en hadden bewogen, hadden ze vast en zeker nog veel meer resultaat kunnen halen. Maar de ervaring laat ook zien dat afvallen niet per sé hoeft aan de hand van sporten. Het kan prima zonder en door alleen je voeding te veranderen. De twee broers hebben hun levenswijze intussen aangepast en eten alleen nog maar gezonde recepten. Ben jij de volgende die hun voorbeeld volgt en ook alleen maar gezonde recepten bereidt om daarmee af te vallen?

Category: Diëten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>