Wat is het Cambridge dieet?

Cambridge dieetZo nu en dan klinkt de term Cambridge dieet nog wel eens ergens. Of hij duikt zomaar ergens op in een artikel of tijdschrift. Het Cambridge dieet was een vrij omstreden, doch (on)bewezen effectief dieet dat in de vorige eeuw veel opzien heeft gebaard. Een lekkere vage omschrijving van een lekker vaag dieet. Wat is dat Cambridge dieet nu precies en hoe kun jij er vandaag de dag nog mee afvallen?

 

Wat is het Cambridge dieet?

Het Cambridge dieet is een bekend dieet. Het dieet gaat uit van de gedachte dat je weinig calorieën mag binnenkrijgen als je bezig bent met afvallen. Dit heeft in het verleden al tot enige discussie geleid en de meningen over het Cambridge dieet zijn dan ook verdeeld. De weinige calorieën die je bij dit dieet binnenkrijgt vormen de voeding van deze discussie. Rondom het Cambridge dieet zijn producten samengesteld van voedingspakketten die heel weinig calorieën bevatten. Het doel is dat je lichaam oude vetreserves aan gaat boren en daarmee verbrand je als het ware vet. Gezondheidsorganisaties plaatsen hun vraagtekens bij de risico’s en gevolgen van die producten, maar een officieel onderzoek heeft – bij weten van deze website – nog niet plaatsgehad. Wel kan gezegd worden dat een Cambridge dieet alleen onder medisch advies aanbevolen wordt. Je moet dus onder toezicht van een arts staan om aan dit dieet deel te nemen.

Cambridge dieetreviewHet Cambridge dieet is opgebouwd uit meerdere termijnen, die ook wel fasen worden genoemd. De termijnen hangen samen met de hoeveelheid calorieën die je binnen mag krijgen. Een voorbeeld: de eerste weken mag je maximaal 500 calorieën binnenkrijgen, maar de termijnen daarna wordt dat opgevoerd. Afhankelijk van de fase waarin je verkeert mag je veel of weinig calorieën nuttigen. Over het algemeen kan een fase tussen één en vijf weken in beslag nemen, maar ook hier plaatsen gezondheidsgroepen hun vraagtekens bij: zij adviseren een maximale fase van drie weken, omdat het dieet anders ‘te ongezond wordt om te volgen’.

Per fase komen er tussen de twee- en vierhonderd calorieën bij. Groenten vormen daarbij een belangrijke basis, waardoor het gezond blijft.

 

Herkomst van het Cambridge dieet

Waar komt het Cambridge dieet toch vandaan? De naam doet het ongetwijfeld al vermoeden, maar dit dieet heeft haar oorsprong in het Verenigde Koninkrijk. In 1984 is het bedacht en sindsdien wordt het door veel mensen gevolgd.

De herkomst van het dieet is tevens de herkomst van een crash dieet. Een crash dieet is de belangrijkste reden dat veel medici over het dieet vallen. Een crash dieet is namelijk een manier van snel en ongezond afvallen. Je laat veel eten staan en komt dus niet aan, maar valt vaak vele kilo’s af. Doordat dit gebeurt middels geheelonthouding van voedingsstoffen, wordt een dergelijk dieet nauwelijks aanbevolen.

Dat het Cambridge dieet extreem is in haar uitersten mag blijken aan het feit dat gesteld wordt dat je als volwassene genoegen moet nemen met 450 calorieën per dag. In veel andere gevallen wordt toch aanbevolen dat een vrouw 2000 calorieën per dag nuttigt en een man 2500. Dat is vier tot vijf keer zoveel als zou mogen bij het Cambridge dieet!

 

Maaltijden, recepten en shakes

Om je doel te behalen ga je aan de shakes, maaltijden en soepen die voldoen aan het Cambridge keurmerk. Dat betekent dat het soepen, shakes en maaltijden zijn die weinig voedingsstoffen bevatten, maar wel zorgen dat je minder honger hebt. Op het internet kun je tal van voorbeelden van dit dieet en deze recepten vinden. Het staat er vol mee.

Wat ook veel te lezen valt, is dat het dieet door gebruikers wordt bekritiseerd en over het algemeen is dat geen goed teken. Er is geen rechtlijnig en onderbouwd bewijs dat het dieet ongezond is, maar die opvatting is veel mensen wel toegedaan. Ook wij moeten zeggen dat 450 calorieën per dag heel erg weinig is. Wij vinden een ziekenhuisdieet (een ander crash dieet) al een gevaarlijk en ongezond dieet en daarbij mag je ruim 1000 calorieën op een dag (dus twee keer zoveel als bij het Cambridge dieet).

Er zullen veel mensen zijn die succes hebben geboekt met dit dieet, maar ons gevoel zegt dat het geen gezond dieet is. Je kan beter op zoek gaan naar een alternatief en gelukkig zijn er daar heel veel van.

 

Voordelen

Heeft het Cambridge dieet wel voordelen ten opzichte van andere diëten? In feite kan gesteld worden dat de voordelen van het Cambridge dieet vrij algemeen zijn. Ze zijn van toepassing op meerdere diëten en niet zozeer alleen op dit dieet. Het zijn de volgende, algemene, voordelen:

  • Met het Cambridge dieet kun je veel gewicht verliezen;
  • Dit is een streng dieet, waardoor je veel effect behaalt;
  • Vanwege gezondheidsredenen sta je onder toezicht van een arts (doe het dus niet op eigen houtje!);
  • Mensen met een hoge bloeddruk of mensen met diabetes kunnen dit dieet (wederom onder toezicht van een medicus) volgen.

 

Nadelen

De nadelen van het Cambridge dieet zijn er echter veel meer en de vraag is in hoeverre de voordelen tegen deze nadelen opwegen. Overzicht van de nadelen:

  • Je mag zeer beperkt eten en krijgt heel weinig voedingsstoffen binnen;
  • Het Cambridge dieet heeft heel veel weg van een crash dieet;
  • Het dieet richt zich enkel en alleen op gewichtsvermindering en niet op gezonder leven of een andere levensstijl;
  • Het dieet is moeilijk vol te houden;
  • De supplementen binnen dit dieet zijn redelijk duur vergeleken met andere diëten.

 

Afvallen met het Cambridge dieet

Wil je afvallen met het Cambridge dieet? Het kan, maar het is wel een dieet waarover de meningen ernstig verschillen. Je zal zelf moeten bepalen of het dieet voor jou kan gaan werken. Maar wellicht hoor jij bij die mensen die het volhouden en inderdaad hun streefgewicht bereiken. Liever op zoek naar een ander dieet? Dat kan ook. Er zijn talloze diëten te vinden die goed effect kunnen hebben. Het kost dan in de meeste gevallen wel wat meer tijd om op gewicht te komen, de wijze waarop je uiteindelijk dat gewicht behaalt, is wel een stuk gezonder. En dat is ook wel wat waard!

Category: Diëten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>