Ervaring: 10 kilo afvallen door alleen maar gezonde voeding

Dieet na dieet volgen en niet in staat blijken te zijn om af te vallen. Het overkwam de broers uit Amersfoort meerdere malen, voordat ze begonnen aan hun uitdaging om 20 kilo te verliezen (10 kilo per persoon).

Weight Watchers, Dukan, South Beach… De lijst aan diëten is eindeloos. Maar uiteindelijk was het geen dieet dat hen hielp bij het afvallen. Het bleek een kwestie te zijn van gezonde voeding.

 

Gezonder eten en drinken

In principe is het logisch dat gezonde voeding helpt bij het afvallen. Want wie gezond eet en drinkt zal niet aankomen, geen vetmassa meer aanmaken dat niet verbrand kan worden. Een gezond lichaam functioneert optimaal. Ook als het aan komt op het verbranden van  vet.

Gezonde recepten helpen echt afvallenMaar de definitie van gezonde eten en drinken is niet voor iedereen even duidelijk. Maar al te vaak lees of hoor je dat mensen gezond zeggen te eten met elke ochtend vier sneetjes brood, ’s middags twee sneetjes brood en ’s avonds aardappels met groenten, rijst met groenten of pasta met groenten.

Ten onrechte denken die mensen dat ze gezond eten en drinken. De broers weten intussen wel beter.

 

Koolhydraatarm is echt gezond

Gezonde recepten zijn koolhydraatarm. Dat betekent dat het in die gerechten ontbreekt aan enkelvoudige (dikmakende) koolhydraten. Het zijn de koolhydraten die je doorgaans treft in aardappels, pasta en rijst. En in brood. Heel ongezond dus om juist die voedingsmiddelen als uitgangspunt te nemen voor een gezonde eetstijl!

Het was voor de broers dan ook een eye opener toen bleek dat ze het beiden al jaren verkeerd aanpakten. Moeilijk om vervolgens de overstap te maken, want hun hele eet- en drinkpatroon moest overhoop: van sapjes bij het ontbijt naar water en thee, van aardappels naar omeletten en meer groenten en van rijst en pasta naar alternatieven die lang niet allemaal even lekker waren!

 

Gezonde recepten op basis van…

Maar als je nu gezond eet en drinkt, op welke basis eet je dan? Gezonde recepten worden doorgaans gemaakt op basis van de Schijf van 5, waarbij er veel ruimte is voor vlees en vis, groenten en fruit. Deze kun je aanvullen met noten en zaden.

Gezonde recepten bevatten geen toegevoegde suikers. Ze zijn dus niet rijk aan sausjes en dressings, maar puur natuur. Eventueel in smaak variëren kan door het toevoegen van meer groenten, maar ook kruiden kunnen – tot op bepaalde hoogte – een toevoeging en verrijking zijn voor een lekkere, gezonde maaltijd.

Je snapt dat het moeite kost om een alternatief te vinden voor de aardappel. Eigenlijk hoef je geen alternatief te zoeken, maar gewoon meer groenten te bereiden. Je prakt de groente vervolgens nergens meer doorheen (en inderdaad, ook de stamppot waar vooral Harre gek op was mocht niet meer) en eet die gewoon rechtstreeks van het bord.

 

Het resultaat

Misschien was het even afzien, was het even moeilijk, maar het resultaat mag er zijn. 20 kilo afvallen in een maand tijd (voor beiden broers dan 10 kilo, natuurlijk) was teveel van het goede. Maar met deze gezonde recepten haalden zij het wel om per week 1 tot 2 kilo aan overtollig vet te verbranden. Het is dan ook zeker een belangrijke bijdrage geweest aan het afvallen.

Wanneer ze er naast ook nog meer hadden gesport en hadden bewogen, hadden ze vast en zeker nog veel meer resultaat kunnen halen. Maar de ervaring laat ook zien dat afvallen niet per sé hoeft aan de hand van sporten. Het kan prima zonder en door alleen je voeding te veranderen. De twee broers hebben hun levenswijze intussen aangepast en eten alleen nog maar gezonde recepten. Ben jij de volgende die hun voorbeeld volgt en ook alleen maar gezonde recepten bereidt om daarmee af te vallen?

Category: Diëten

Paleo, simpel gemaakt

Het Paleo dieet is een bekend dieet. Het is erg populair onder mensen die op korte termijn gewicht willen verliezen. Het Paleo dieet staat ook wel bekend als het oerdieet en dat is logisch: het dieet gaat namelijk uit van de etenswijze waarop er duizenden jaren geleden gegeten werd. Eten zoals de holbewoners, zou je kunnen zeggen.

Dit artikel is bedoeld om simpel uit te leggen wat het Paeo dieet precies inhoudt. Informatie over de achtergrond van het dieet, waar je recepten kan vinden, hoe je dit kunt gebruiken om af te vallen en voordelen van het dieet.

 

Wat is het Paleo dieet precies?

Het Paleo dieet staat voor paleolithicum, een periode tijdens het Stenen Tijdperk. In die tijd zouden de mensen, volgens diverse onderzoeken en naar de mening van voedingsdeskundigen en archeologen, het gezondst hebben geleefd.

Wat zij aten vingen of vonden zij zelf. Denk aan jagen op dieren, zoals runderen, varkens, pluimvee en vis en aan noten, zaden, kruiden en bepaalde groenten en fruit. In het paleolithicum was men de hele dag bezig met het vinden van voedsel. Eten was belangrijk. Het was nodig om te overleven en het was een dagtaak.

Mannen gingen op jacht, vrouwen zochten dichterbij naar bessen, groenten en fruit. Aan het einde van de dag was er dan weer een maaltijd.

 

Gezonde ingrediënten

Waarom was het Paleolithicum zo gezond? Dat kwam omdat de voeding natuurlijke en gezonde ingrediënten bevatte, zoals vitamines, mineralen, ijzers, eiwitten en gezonde vetten. Het maakte mensen sterker en dat was in die tijd hard nodig.

Obesitas of overgewicht kwamen in die tijd nauwelijks voor. Althans, er zijn nooit overblijfselen van hele dikke mensen terug gevonden. Gezien de levensstijl was het ook vrijwel onmogelijk om dik te worden. Er moest altijd gewerkt, gerend of gejaagd worden en er werd alleen maar gezond gegeten.

Paleo ingrediënten

Paleo nu

Vandaag de dag grijpt men terug naar deze tijd om gezonder eten te promoten. Er wordt veel gezegd en geschreven over Paleo. Er zijn boeken vol recepten verkrijgbaar, websites opgericht, fora en ga zo maar door. Mensen die Paleo willen volgen kunnen dat heel makkelijk en dat is dan ook waar het grootste voordeel ligt.

Paleo recepten kun je zo van het internet plukken. Er zijn er duizenden te vinden. De meeste bestaan uit vlees, vis of gevogelte, aangevuld met veel noten en zaden en veel groenten en fruit. Mensen kunnen dit makkelijk zelf thuis klaarmaken, zonder dat ze direct ingewikkeld hoeven te gaan doen.

Wil je Paleo wel een kans geven? Dan kun je gewoon een gerecht proberen. Bevalt het niet, dan laat je de levensstijl weer los en ga je verder waar je gebleven was.

 

Voordelen van Paleo

Het Paleo dieet wordt natuurlijk gevolgd omdat het veel voordelen heeft. De meeste voordelen op een rijtje:

  • Het Paleo dieet is heel simpel te volgen. Je kunt er direct aan beginnen, zodra je je hebt ingelezen.
  • Paleo recepten vind je makkelijk en snel online. Je hoeft er niet moeilijk voor te gaan zoeken.
  • Paleo bevat veel eiwitten, wat helpt om spieren aan te maken en sneller vet te verbranden.
  • Paleo zorgt voor een vol en verzadigd gevoel, waardoor je niet makkelijk snackt en aan kan komen.

 

Paleo als manier om af te vallen

Hoewel Paleo in den beginne is bedoeld als gezonde voedingsstijl, is het tegenwoordig meer een dieet. Men denkt af te kunnen vallen door Paleo te gaan eten. Dat kan inderdaad. Je gaat dikmakers namelijk uit de weg en eet heel gezond en verantwoord. Houd dit een tijdje vol en je zal merken dat de kilo’s er af vliegen en je makkelijk af kan vallen.

Category: Diëten