De voor- en nadelen van een ziekenhuisdieet

Honger door het ziekenhuisdieetEen ziekenhuisdieet spreekt tot de verbeelding van veel mensen die willen afvallen. Want het is met dit dieet mogelijk om tot wel tien kilo per week af te vallen. Dat is erg veel voor een eenvoudig dieet als het ziekenhuisdieet. Is het dus wel zo verantwoord op dit dieet te volgen? Aandacht voor de definitie van het ziekenhuisdieet, een dieetschema voor bij dit dieet en de voor- en nadelen van het ziekenhuisdieet.

 

Definitie van het ziekenhuisdieet

Je eet tijdens het ziekenhuisdieet drie vaste maaltijden op een dag. Je doet dit in de ochtend, middag en avond en daarmee wijkt het niet erg veel af van een gewoon gezond voedingsritme. Je probeert ook veel gezonde voeding te nuttigen, maar vetten en koolhydraten zijn uit den bozen. Door je te onthouden van deze vetten, gaat je lichaam beginnen met het verbranden van vet. Maar dat is niet het enige wat er verbrand wordt: ook je spierweefsel wordt aangetast door dit dieet en opgebouwde spiermassa gaat dan ook snel verloren.

 

Direct resultaat

Het gevolg van deze acties is dat je direct effect ervaart. Ten eerste merk je dat je minder aankomt, ten tweede zie je dat je meer afvalt. Dat zie je als je op de weegschaal staat, dus je hebt er in eerste instantie geen flauw benul van dat het niet alleen vet is wat verdwenen is, maar ook spiermassa en heel veel water (vocht). Laat je dus niet verrassen en weet van tevoren dat als je met dit dieet af wil gaan vallen, je veel spierkracht zal gaan verliezen en ook weinig vocht meer binnen zal houden. Die twee punten zijn op zichzelf al niet bijster gezond (zie straks ook de nadelen van het ziekenhuisdieet).

 

Het ziekenhuisdieet is een bekend crash dieet

Het ziekenhuisdieet heeft tot doel om snel en veel gewicht te verliezen. Daar helpt het je dan ook bij. Daardoor wordt het ziekenhuisdieet gezien als een crash dieet. Het is vaak zo dat je met dergelijke diëten erg aan het jojo-en bent. Misschien herken je dat wel? Het ene moment lijkt het helemaal geweldig te gaan en vliegen de kilo’s eraf, om er een moment later achter te komen dat je toch weer zwaarder bent geworden. Dat komt omdat je alleen kijkt naar de momenten waarop je op dieet bent. Als je weinig eet is het niet gek dat je afvalt. Maar zodra je hiervan afstapt kom je (eigenlijk heel logisch) ook weer aan. Je schommelt met je gewicht.

Het is mogelijk om, afhankelijk van hoe streng je dit dieet volgt, gedurende een week wel tien kilo te verliezen. Minder komt vaker voor.

Vanwege het ongezonde karakter wordt het aangeraden om het ziekenhuisdieet niet langer dan drie weken te volgen. Je loopt sowieso essentiële voeding mis met dit dieet, maar dat kun je beperken door de duur te verkorten. Besef je dat een gezond mens nooit alleen genoegen kan nemen met calorie- en vetarme gerechten.

 

Schema ziekenhuisdieet

Een voorbeeld van het ziekenhuisdieet is gevangen in onderstaand overzicht. Je ziet dat het ontbijt iedere dag hetzelfde is, maar lunch en avondeten vertonen meer variatie. Besef je dat je afvalt zolang je onderstaand schema blijft volgen. Stap je hiervan af, dan ga je meer vetten eten en kom je vanzelf weer aan.

Het schema dat hieronder staat afgebeeld duurt vijf dagen.

voorbeeld van een ziekenhuisdieet schema

 

Voordelen van het ziekenhuisdieet

Zoals gezegd zouden we de voordelen- en nadelen van het ziekenhuisdieet opsommen. Hieronder beginnen we met de voordelen van het ziekenhuisdieet.

  • Het ziekenhuisdieet is een eenvoudig en makkelijk toe te passen dieet. De ingrediënten (voor zover die er zijn) kun je zo in huis halen en de voorbereiding vergen niet veel van je.
  • Je kunt vandaag nog beginnen.
  • Het is geen duur dieet. Omdat je weinig eet, ga je zelfs geld overhouden. Het is de vraag of je dit een fijne gedachte vindt.
  • Volg je het ziekenhuisdieet volgens een schema? Dan wordt er duidelijk richting gegeven aan je dieet wat je wanneer mag nuttigen.

 

Nadelen van het ziekenhuisdieet

Door het artikel hee heb je ongetwijfeld aangevoeld dat het ziekenhuisdieet veel nadelen tot gevolg heeft. De bekendste nadelen staan hieronder.

  • Je verbrandt met het ziekenhuisdieet niet alleen vet, maar ook veel spiermassa. Dat kan schadelijk zijn voor je spieren en zorgt ervoor dat je slapper wordt en je ook geestelijk slapper gaat voelen. Als het ware verbrand je de verkeerde kilo’s.
  • Zodra je aan het ziekenhuisdieet begint, eet je minder gevarieerd. Dat heeft tot gevolg dat je essentiële voedingsstoffen en bouwstoffen gaat missen. Je voldoet niet langer aan de bekende Schijf van 5, zoals die door het Voedingscentrum werd opgesteld.
  • Het dieet mag niet te lang gevolgd worden, wat ook aangeeft dat het erg ongezond is.
  • Je houdt aan dit dieet een bijzonder hongerig gevoel over waar je niet zomaar vanaf komt. Sterker nog: er zijn gevallen bekend waarbij de hongerige gevoelens werden omgezet in buikkrampen.
  • Je gaat je moe en slap voelen naarmate je dit dieet langere tijd volgt. Moe en slap kan betekenen dat je minder zin hebt om naar je werk te gaan. Dat komt ook voort uit het ontbreken van energie.
  • Tot slot ga je zo goed als zeker jojo-en, want nadat je gestopt bent met het dieet, vliegen de kilo’s er weer aan. Als je met dit dieet af wil vallen, moet je het in feite altijd en continu blijven volgen. Helaas is dat voor de meeste mensen niet te doen.

 

Een ziekenhuisdieet wordt niet aangeraden

Om dit artikel in een notendop samen te vatten: het wordt niet aangeraden om met het ziekenhuisdieet af te gaan vallen, omdat het te ongezond is. Het effect weegt niet op tegen de nadelen, omdat je zo goed als zeker gaat jojo-en met je gewicht. Je kunt je beter focussen op een dieet dat wel effect gaat hebben. Gelukkig zijn er daar heel veel van te vinden. Bekijk eerst waar een goed dieet aan moet voldoen om te bepalen of het bij je past en ga dan op zoek naar een manier om blijvend op gewicht te komen en voor eens en altijd af te rekenen met die overtollige kilo’s.

 

Category: Diëten

Wat is een soepdieet?

Is het soepdieet schadelijk?Tegenwoordig lijkt maar één ding belangrijk te zijn als het aankomt op afvallen: het moet snel en makkelijk zijn. Zodoende is er een toename van het aantal crash diëten. Dat zijn diëten die dit doel nastreven, snel en makkelijk afvallen. Het soepdieet is een uitstekend voorbeeld van een crash dieet, maar een soepdieet is niet per definitie een gezond dieet.

 

Crash diëten veroveren terrein

Het ziet er naar uit dat er steeds meer crash diëten gevolgd worden. En dat is een zorgelijke zaak, want crash diëten hebben niet de naam gezond en verantwoord te zijn. Wie verantwoord wil afvallen zoekt dus beter even verder.

Definitie crash dieet: een snelle manier van afvallen, waarbij vooral wordt gekeken hoe eten beperkt kan worden. Daardoor krijgt de volger van het crash dieet minder voedingsstoffen binnen, wat ongezonde bijwerkingen kan hebben. Een crash dieet is nooit theoretisch onderbouwd en behoort tot de ‘achterbuurten’ van pogingen tot gewichtsverlies.

Een soepdieet heeft ook tot doel om met weinig inspanning toch veel gewicht te verliezen. Andere voorbeelden van crash diëten zijn het 10 dagen dieet en het yoghurtdieet.

 

Wat is een soepdieet?

Een soepdieet is een crash dieet waarbij maaltijden vervangen worden door soepen. De soepen hebben verschillende kenmerken, zoals:

  • In de soep zitten weinig vetten en calorieën;
  • Het zijn geen gebonden soepen;
  • Vlees in soepen is toegestaan, mits het mager is;
  • Veel groenten in de soep en weinig vermicelli (die bevat weer veel koolhydraten en daardoor kom je alleen maar meer aan).

Op zich klinkt dat niet verkeerd, maar erg voedzaam zijn deze soepen doorgaans niet. Er zitten maar weinig ingrediënten in die echt vullend zijn en het gevolg van dit soepdieet is dan ook dat je je vaak hongerig en ellendig voelt. De meeste crash diëten hebben soortgelijke gevolgen voor de gebruikers.

 

Gevolgen voor je gezondheid versus afvallen

Wat is de verhouding tussen dit dieet met betrekking tot het effect en wat het je gezondheid kost? Een interessante vraag die wellicht doorslaggevend kan zijn om al dan niet aan een soepdieet te beginnen. Wil je serieus afvallen? Dan is een soepdieet niet geschikt. De gevolgen voor je gezondheid zijn, zoals hiervoor ook al benoemd, erg ongezond. Je kunt honger krijgen en zal daar ook hinder van ondervinden. Daarbij kom je allerlei vitamines en andere stoffen die je lichaam behoeft tekort. Dit weegt niet op tegen het effect, want hoewel je in rap tempo kilo’s verliest, zal je ook altijd een soepdieet moeten blijven volgen om je gewicht op pijl te houden. Met andere woorden: zodra je met het soepdieet stopt, vliegen de kilo’s er in no time weer aan.

 

Gezondere soepen om af te vallen?

Is het dan mogelijk om met gezondere soepen af te vallen? Op zich kun je soepen wel voedzamer maken, door er meer ingrediënten aan toe te voegen. Denk aan een goed gevulde (liefst gebonden) groentesoep. Die kan erg voedzaam zijn. Maar desondanks is het raadzaam om variatie in je voeding aan te brengen. Want alleen maar soepen en nooit een stuk vlees met aardappels, dat is ook niet gezond. Je kunt best af en toe een soep nemen om af te vallen, zolang je jezelf maar niet tekort doet en zorgt dat je andere belangrijke voeding alsnog binnenkrijgt.

 

Een soepdieet: wel of geen aanrader?

Het mag duidelijk zijn. Het soepdieet is een ongezonde vorm van een crash dieet en daardoor geen aanrader. Wil je het toch proberen om van de korte en tijdelijke voordelen te profiteren? Denk er dan aan om het dieet niet al te lang te volgen. Wissel ook de soepen af met meer vaste voeding en zorg ervoor dat je belangrijke lichamelijke stoffen alsnog binnenkrijgt. Het laatste wat je wil is dat je lichaam gaat protesteren omdat jij zo nodig af moet vallen. Wil je afvallen en dan ook op de langere termijn van de effecten kunnen genieten? Ga dan op zoek naar een theoretisch onderbouwd dieet. Zoek bijvoorbeeld naar koolhydraatvervangers en eiwitrijke voeding, daar deze producten bekend staan om hun positieve eigenschappen als het aankomt op afvallen en het verliezen van gewicht. Heb jij zelf ervaringen met het soepdieet en wil je die met andere delen? Laat dan gerust een reactie achter onderaan dit artikel.

Category: Diëten